пʼятниця, 26 січня 2018 р.

Діабети вагітних або Ще один привід жити без компромісів

Як дітки говорять на заставці популярного телешоу, "діабет - це коли їдять багато солодкого і хворіють"?
Хотілось би, щоб цього визначення було достатньо і пересічній людині не було потреби знати  більше. Та нажаль, реальність є інакшою. Чому ми згадуємо про діабети в контексті вагітності? Не лише тому, що в цьому особливому стані всім аспекти здоров'я варто приділяти більше уваги. А і через те, що "недообстеженість" пересічних українців таки має місце, і чимало жінок дізнаються про свою хворобу саме проходячи рутинні обстеження вагітних. Що робити, побачивши ненормові цифри глюкози в крові? Що робити, щоб зменшити ймовірність їх побачити? Чи існує дієва профілактика і на що звернути увагу в невагітному і вагітному стані, щоб вчасно вжити заходів? Давайте поговоримо. Чому я вважаю себе в силі підняти цю тему - тому, що на фоні сильного стресу мала стрибок цукру в крові до 10 ммоль/мл в невагітному стані, і добре, що це було зафіксовано і я змогла вжити заходів. Потім підчас вагітності другим сином цукор в крові до третього триместру постійно був по верхній межі норми, і мені знадобилось багато всього дослідити, щоб триматись в порядку і народити здорову дитину. Після пологів ми міряли цукор і мені і йому до року регулярно, і, на щастя, все гаразд.
Але свою формальну "групу ризику діабету", яку ставлять більшості жінок з "народженням крупного плода в анамнезі" я сприймаю всерйоз, як і все стосовно здоров'я загалом.
Різні і неоднакові. Ви вже помітили, що я двічі написала "діабети" в множині, і це не тому що я двічі обдрукувалась. Річ у тім, що підчас вагітності може як виникнути власне гестаційний діабет, так і маніфестуватись діабет іншого типу. Говорячи про "діабет" ми насправді маємо на увазі сукупність симптомів різного походження. І поводитись з ним варто також по-різному. Так, діабет першого типу і аутоімунний діабет мають складну і недосліджену природу виникнення, гострі прояви і високі ризики швидкого розвитку ускладнень. Тому досягти стабільності чи ремісії в цих випадках без лікаря навряд чи вдасться, як і поставити точний діагноз. В кожному разі, якщо правильно зданий аналіз крові на цукор показав високий результат, і глікований гемоглобін також підтвердив, що останнім часом цукрів у крові було забагато, - відвідати лікаря треба обов'язково, як вагітній, так і будь-кому. Тактика лікування буде дуже відрізнятись в залежності від точного діагнозу. Тому це той випадок, коли самостійна здача аналізів може і є похвальною, але самодіагностикою і тим більше - самолікуванням займатись я дуже не раджу.
Хвороба способу життя. Трохи спокійнішими (при правильному підході) і керованішими є діабет другого типу та власне гестаційний діабет, який є своєрідним його різновидом. Другий тип діабету походить більше зі способу життя, ніж з генетики, тому головне його лікування полягає власне у корекції способу життя. А при гестаційному діабеті гормони знижують чутливість організму до власного інсуліну, і проблема в більшості випадків вирішується сама собою, з народженням дитини. Тим не менше, вагітність з гестаційним діабетом повинна бути під контролем, причім найголовніше - під самоконтролем, - щоб не виникли ускладнення.
На що зважати. Що ускладнює діагностику діабету у вагітних - це те, що самопочуття здорової вагітної може бути дуже, ні, ДУЖЕ різним. Голод чи відсутність апетиту, стрибки настрою, спрага (особливо при вагітності в літній період). Через нормальне для вагітних часте сечовипускання можна запросто пропустити поліурію.
Тому коли питання стоїть: здати чи не здати кров на цукор - для себе я відповідаю практично завжди "здати", а всім іншим скажу от що. Це той аналіз, працювати з результатом якого нам під силу. Тому це знання може принести реальну користь. Крапка. Далі вирішуйте самостійно. Але будь ласка, замисліться про ризик діабету, якщо:
- часом відчуваєте необґрунтовані напливи агресії;
- пити хочеться так сильно, що шлунок заповнений водою, але спрага все ще є,
- сухість шкіри спричиняє відчутні незручності,
- маєте тенденцію "непритомніти від голоду",
- набираєте дуже багато ваги. Так, це реляційний показник, абсолютно не обов'язкова як наявність ЦД при великому наборі, так і його відсутність при малому. В мою "ризикову" вагітність я набрала 5 з половиною кг за 42 тижні. А глюкозу в крові мусила пильнувати постійно.
Трохи про діагностику. Отже, ми перевіряємо кров "на цукор". Нерідко трапляється, що підчас вагітності здаємо цей аналіз чи не вперше у житті. З одного боку - добре, що раніше не виникало потреби. З іншого - ми не знаємо "свого робочого" рівня цукрів, та індивідуальних факторів, які на нього впливають.Тому якщо рівень цукру в одноразовому аналізі по верхній межі або навіть трохи поза нею, - це не обов'язково означає системну проблему. Звісно, якщо не йдеться про -надцять мМоль глюкози в мл крові. Невеликі відхилення від норми можуть бути сигналом або загалом неправильно побудованої системи харчування, або - того, що в найближчі до аналізу дні мали місце харчові чи алкогольні (у випадку вагітних - здебільшого, харчові) надмірності, і організм з ними не впорався. Не знаю, хто придумав оце "їсти за двох", але шкідливішої поради для вагітної просто годі вигадати. З нестримними одноразовими забаганками дуже не попрацюєш, але значно шкідливіше - коли вагітна "запихає" в себе їжу ледь не насилу, щоб досягти тої вигадано-необхідної кількості. Рівень "цукру" - це видимий наслідок споживання всіх калорій, а не лише солодких.  Тому перше питання до межевих результатів - "а чи ми не переїли ввечері перед аналізом". Загальні ж рекомендації показового аналізу крові на цукор зводяться до наступних:
- здавати кров натще. Зуби чистити можна :)
- голодування перед аналізом 8-14 годин.
Не більше! За більшу кількість часу без їжі в хід піде цукор з запасу і інші процеси, які впливають на результат. І не менше, щоб цукри з попередніх прийомів їжі встигли переробитись.
- звична дієта та звична фізична активність протягом 3 днів перед аналізом. Це справді не час для різких змін. Ні, не нашкодить відмовитись від печива чи тістечка, але з іншого боку - якщо Ви їсте їх щодня, то, може, саме час побачити, до чого це призводить?
- не хвилюватись перед здачею аналізу. Факт, що підшлункова - виробник інсуліну - реагує на стрес, - є незаперечним.
Що робити, якщо у Вас гестаційний діабет. Тобто, якщо один аналіз поставив здоров'я під сумнів, а інший - підтвердив діагноз. По-перше, знайти лікаря, який лікуватиме не аналізи, а Вас. По-друге - інформаційно підготуватись, адже коли гострота стану буде знята, основна робота буде за Вами. По-третє, придбати глюкометр. Або орендувати хороший, якщо є така можливість. В кожному разі, весь перший час після постановки діагнозу Вам знадобиться дуже багато перевірок рівня цукру, щоб визначити його індивідуальну залежність від їжі, фізичної активності, пори доби, чаю і кави тощо. Озброївшись знаннями, буде легше побудувати дієту і систему фізичних навантажень.
Якщо загалом - дієта при ГЦД є здоровим збалансованим харчуванням. Обмеження сприймаються нелегко, але до них цілком реально звикнути. Тож якби раптом хтось призначив дієту "випадково" - шкоди від неї при правильному підході точно не буде. Загалом, в сучасних реаліях діяльної відповідальності за своє здоров'я забагато не буває. Тож нема різниці, що саме стане поштовхом для свідомого життя без компромісів. Адже відповідальність за себе несемо тільки ми самі.
ГТТ. Глюкозотолерантний тест, який призначають рутинно всім вагітним в останні роки. Думки розходяться, і однозначний спротив викликає змушування проходити це обстеження підчас вагітності, коли натще нерідко і так піднуджує. Ну, це мій блог. І я здаю ГТТ раз на півроку взагалі, незалежно від вагітності, тому що у мене група ризику діабету. Тому я від нього не відмовляюсь. І взагалі, моя позиція - що ретельніше стежити за здоров'ям в невагітному стані, то від більшої кількості всього можна відмовитись у вагітному.
А я - що? Я - нічого :) В мене 26 тижнів вагітності, я вже добре знаю свій організм і наразі рівень цукру в моїй крові у нормі.  Протягом наступних 2 тижнів я планую узаконити свої стосунки з державою - стати на облік вагітних. І тому наступний плановий ГТТ буду проходити за скеруванням, в загальному порядку. І все у мене буде добре. І у вас теж :)
Почуємось.
Щиро Ваша,
Їжача Мама.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Я - мама. І я - спокійна.

А ви чули колись це сакраментальне "я ж мама, я ж хвилююсь!" Я ніколи цього не розуміла. І в 15 мені казали, що "коли народи...